Σε στυλ «στρίβειν δια του αρραβώνος» καταστήματα της Θεσσαλονίκης προσφεύγουν στην λύση να κλείσουν για ανακαίνιση μόνο που δεν ανοίγουν ποτέ... Της Άννης Καρολίδου
Ένα νέο φαινόμενο έχει αρχίσει να εξαπλώνεται στην αγορά της Θεσσαλονίκης. Εμπορικές επιχειρήσεις , που φτάνουν σε λειτουργικό αδιέξοδο, επιλέγουν να μεταφέρουν το παλιό γνωστό «στρίβειν δια του αρραβώνος», στο «προσφορές λόγω ανακαίνισης». Στις περισσότερες όμως των περιπτώσεων, τα καταστήματα αυτά κλείνουν για να μην ξανανοίξουν .
Όπως εκτιμά ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της πόλης κ. Κωστής Χαντζαρίδης, οι επιχειρηματίες προσπαθούν με τον τρόπο αυτό αφενός να αποφύγουν τους πιστωτές που τους κυνηγάνε και, αφετέρου, να «σώσουν πρόσωπο» στην αγορά .
Όπως δήλωσε στη Voria.gr ο κ. Χαντζαρίδης, είναι πάρα πολλές οι επιχειρήσεις που έχουν ουσιαστικά κλείσει παρότι δεν έχουν τυπικά προχωρήσει σε παύση λειτουργίας και αυτό επειδή «είναι πολύ πιο δύσκολο να κλείσει μία επιχείρηση από το να ανοίξει», αφού προηγούμενα πρέπει να έχει τακτοποιήσει τις υποχρεώσεις της προς το Δημόσιο, τα Ασφαλιστικά Ταμεία και τα Επιμελητήρια.
Οι ανοικτές υποχρεώσεις κυνηγούν τους εμπόρους, που δεν μπορούνε να κλείσουν τις επιχειρήσεις τους.
Παρά το γεγονός αυτό, υπενθυμίζεται ότι με στοιχεία Σεπτεμβρίου 2011, είχαν διπλασιαστεί τα καταστήματα που είχαν κλείσει στο 9μηνο σε σχέση με το αντίστοιχο περσσινό. Τα «λουκέτα» στους βασικούς εμπορικούς δρόμους της πόλης είχαν φτάσει στο 22% των καταστημάτων, έναντι ποσοστού 10,8% στο 9μηνο του 2010. Επιπλέον, έχει γεωγραφικά συρρικνωθεί η αγορά στις παρυφές των εμπορικών δρόμων όπως σε Ερμού, Εγνατία αλλά και στην Τσιμισκή, πριν τη Διαγώνιο και μετά την 'Ιωνος Δραγούμη, ενώ πολλές επιχειρήσεις μετακομίζουν σε μικρότερους και φθηνότερους χώρους.
Η κίνηση το Νοέμβριο στην, αγορά είναι ιδιαίτερα υποτονική, σε ένα μήνα που ούτως ή άλλως είναι «νεκρός» για το εμπόριο. Όμως οι προβλέψεις για το μήνα Δεκέμβριο, δεν επιτρέπουν αισιοδοξία για τον εμπορικό κόσμο.
Ο κ. Χαντζαρίδης προβλέπει μείωση της μέσης καταναλωτικής κίνησης της τάξης του 22%, που θα έρθει να προστεθεί στο αντίστοιχο ποσοστό που καταγράφηκε πέρσι, ενώ είπε ότι όλα δείχνουν, με βάση τα στοιχεία γ' τριμήνου, ότι στο σύνολο του 2011 η καταναλωτική κίνηση θα είναι μειωμένη κατά 20%, πλέον της μείωσης στο πραγματικό εισόδημα των Ελλήνων, αν συνυπολογισθούν οι μειώσεις στις καταναλώσεις καυσίμων και τροφίμων.
Το εμπόριο στη Θεσσαλονίκη περνάει μεγάλη κρίση καθώς η οικονομία της πόλης στηρίζεται εδώ και χρόνια στο δημόσιο τομέα και τις υπηρεσίες. Αυτές που «αντέχουν» περισσότερο στην κρίση είναι οι ξένες αλυσίδες, ενώ η νέα επιχειρηματικότητα εκδηλώνεται, τις πιο 1πολλές φορές, σαν «λύση απελπισίας για έξοδο από τη μακροχρόνια ανεργία».
Παρότι η κατάσταση δεν επιτρέπει αισιόδοξες προβλέψεις, ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης θα κρατήσει την παράδοση των τελευταίων 14 ετών και θα οργανώσει και φέτος τη Γιορτή Αγοράς, τη τελευταία Κυριακή του έτους. «Ακόμη και αν χρειαστεί να βγούμε στους δρόμους και να τραγουδάμε οι ίδιοι μας», είπε πολύ χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΕΣΘ, συμπληρώνοντας ότι η προσφορά του προς τον εμπορικό κόσμο, θα είναι να βγάλει συνεργία καθαριότητας στη πόλη, για να κάνει αυτό που δεν πετυχαίνει να κάνει ο δήμος, δηλαδή να καθαρίσει δρόμους και πεζοδρόμια από τα σκουπίδια.
voria.gr